Vegetarianismul 1.0

Postat în 06/03/10 | de Nora Vaum |

Vegetarianismul se refera la practicarea unei diete bazata pe produse de origine vegetala inclusiv fructe, cereale si seminte, cu sau fara includerea produselor lactate, a mierii si a oualor. De regula din meniul unui vegetarian sunt excluse alimente precum produsele de origine animala printre care se numara si mezelurile, pestele, crustaceele etc.

Dieta vegetariana are si ea variantele ei:

  • Vegetarianismul – in care nu se consuma carne si produse din carne, oua si produse lactate, dar se consuma miere.
  • Lacto-ovo vegetarianismul – dieta care exclude din alimentatie doar produsele din carne permitand consumul de lactate, oua si miere.
  • Lacto vegetarianismul – dupa cum ne indica si numele, pe langa produse de origine vegetala in abordarea acestei diete se consuma si produse lactate si miere.
  • Ovo vegetarianismul – dieta bazata pe consumul de produse de origine vegetala si oua
  • Veganismul – as numi-o cea mai “stricta” varianta a vegetarianismului deoarece se bazeaza doar pe consumul de alimente de origine vegetala, fiind excluse toate produsele de origine animala (inclusiv mierea).
Dietele enumerate mai sus sunt dietele vegetariene principale. Lista poate continua cu alte practici associate vegetarinismului, bineinteles ca va voi oferi si cateva exemple:
  • Fructarianismul – dieta constituita numai din fructe, nuci, seminte etc.
  • Pescetarianismul – dieta semi-vegetariana care include pestele, stridiile, crustaceele.
  • Flexitarianismul – dieta vegetariana care permite exceptii ocazionale.
Am sa fac o scurta lista si cu nutrientii (foarte importanti pentru organismul uman) al caror aport este putin mai greu de asigurat daca adoptam o dieta vegertariana.

Vitamina B12 – o putem obtine din produse lactate, oua, produse alimentare imbogatite cu vitamine (cereale, orez, produse de panificatie), drojdie nutritionala (de regula drojdia de bere Saccharomyces cerevisiae insa dezactivata)

Vitamina D – din lapte, suc de portocale imbogatit cu vitamina D

Calciu – produse lactate, produse vegetale cu frunze de culoare verde inchis, oua, tofu, cereale

Proteine – produse lactate, oua, tofu si alte produse din soia, nuci

Fier – oua, fructe uscate, cereale integrale, legume cu frunza verde, cereale si produse de panificatie imboigatite cu fier

Zinc – germeni de grau, nuci, cereale imbogatite, seminte de dovleac.

Decizia de a adopta un regim vegetarian, in oricare din variantele sale, este o decizie greu de luat deoarece presupune o schimbare nu as spune radicala dar “consistenta” a regimului alimentar. Pentru a face ceva omul are nevoie de motivatie, orientarea inspre un regim vegetarian sau modificarea dietei in orice fel nu face exceptie de la aceasta regula. Asadar ce ne-ar putea motiva sa devenim vegetarieni? Unul dintre cele mai importante argumente pro-vegetarianism este bazat pe beneficiile pe care acest stil de viata ni le poate aduce din punct de vedere al sanatatii. Tind sa fiu de acord cu aceasta idée, dar sustin ca aceasta schimbare (ca orice lucru bun si constructiv) trebuie facuta in cunostinta de cauza (ceea ce presupune o informare prealabila) si cu responsablitate si dedicare.

Daca motivul imbunatatirii sanatatii este unul legat, pentru fiecare dintre noi, de propria persoana vreau sa va aduc in atentie si faptul ca exista diverse modalitati in care vegetarianismul poate schimba in bine si vietile celor din jurul nostru. Suferinta animalelor, necesitatea abatoarelor, macelurile, unele boli, poluarea mediului cauzata de cresterea animalelor…toate acestea pot fi reduse…si banuiesc ca v-ati dat seama si cum. Consecintele ecologice ale cresterii productiei mondiale de carne sunt enorme. Suprafetele de pamant utilizate pentru cultivarea furajelor ar putea fi folosite pentru cultivarea legumelor. In Elvetia 67% din terenul agricol este folosit pentru a hrani animalele de ferma. Cresterea animalelor duce in mod cert si la poluarea apei, a solului si a aerului.

Inainte de a incheia vreau sa precizez ca eu nu sunt vegetariana, inca nu am reusit sau incercat sa adopt un stil de viata vegetarian dar pentru ca pic cu pic se face marea am hoatarat ca de acum inainte macar o zi pe saptamana sa mananc vegetarian! E un bun inceput si consider ca toti suntem si ne suntem datori sa incercam acest lucru. Spun aceste lucruri deoarece inainte sa incep sa fac putin research pe aceasta tema eram ceva mai ok cu idea de a consuma carne, dar am dat peste informatii care mi-au schimbat putin viziunea asupra problemei. In consecinta am sa continui sa ma informez, asta cu promisiunea ca voi reveni in curand cu alte postari legate de acest subiect.

Pentru mai multe informatii puteti vizita site-ul Societatii Vegetarienilor din Romania.

To be continued…

Ești sociabil? Împărtășește!
  1. 3 comentarii la “Vegetarianismul 1.0”

  2. Lexa Verzes în 06/03/10, 18:28 | Răspunde

    Este chiar recomandat sa nu consumam carne zilnic, ci sa ne reorientam spre produse cu un aport energetic ridicat (legumele proaspete, fructele proaspete etc.). Eh, parca acum nu suna rau o portie de orez cu ciuperci sau o salata de cruditati asezonata cu ulei de masline, nu-i asa?

  3. Iulia Mihai în 17/09/10, 15:55 | Răspunde

    Cum ramane cu treaba aia ca cea mai buna leguma e carnea? :) )

  4. Cristi în 11/12/12, 21:14 | Răspunde

    Fierul din produsele de origine animala se absoarbe mai bine in organism decat Fierul din alimentele de origine vegetala.
    Persoanele care nu consuma deloc carne sau alte produse derivate sunt predispuse anemiei.
    E bine sa consumam carne, organe etc., dar cu masura. :)

Scrie un comentariu

Current ye@r *